nenek ku seorang yang tabah..

nenek?? 
siapa x tau ape maksud nenek??
wiki berkata:
Nenek adalah masing-masing ibu dari orang tua seseorang. Setiap orang memiliki dua orang nenek kandung. Seseorang dapat disebut sebagai nenek jika anaknya telah memiliki anak, atau dengan kata lain ia telah memiliki cucu.Panggilan nenek merupakan panggilan dari seorang cucu yang ditujukan kepada ibu dari ayahnya maupun dari ibunya.

pangilan lain kepada nenek :
1. tok wan
2. opah
3. oma
4. grand ma..
banyak lagi... hehehe..korang pangil ape kat nenek korang..


kenapa aku cakap nenek aku seorang yang tabah??? erm walaupown nenek aku dah kematian 4 orang anak..  dari 9 orang anak..tapi nenek aku tetap teruskan hidup.. x de pown merintih dan menyesali atas pemergian mereka.. sebab tue semua adalah takdir ALLAH.. malahan nenek aku yang memberi semangat pada kami...

kematian pertama.. 
anak perempuan.. anak yang ke 6 mase tue arwah berumur 5 tahun kalau x silap.. sebab nyer deman panas.. yer lar time dulu bukan cam sekarang..  kalu sakit terus pergi klinik.. 

kematian ke 2
anak lelaki... anak ke 5.. mase tue arwah berumur 19 tahun kalau x silap.. xcident.. erm koma dalam seminggu... buah pinggan n jantung/hati rosak teruk..pastu pagi tue cam dah sedar.. tapi sebenar nyer tanda arwah dah nak pergi buat selama2 nyer.. mase tue aku form 3.. aku tengok ayah aku mase tue mmg dah x bermaya.. mase pergi kebumikan pown orang papah ayah aku pergi.. tapi nenek aku tabah... die yang tenangkan kami semua.. supaya kami terima kenyataan nie.. aku pown x sangka sebenarnyer.. sebab ade orang kat kampung aku... koma sampai sebulan elok jer.. mgkin dah sampai ajal.. nak buat cam mane.. xcdent tue penyebab jew...

kematian ke 3
anak perempuan.. anak ke 4.. erm x sampai sebulan arwah bapa saudara aku pergi meninggalkan kami.. ibu saudara aku pula pergi tinggalkan kami.. susah untuk aku terima.. dalam masa sebulan.. masa buat majlis tahlil yang ke 7 hari.. arwah mak saudara aku masuk hospital.. sebab... penyakit buah pinggan.. erm lepas cuci darah.. seminggu lebih tue kene g lagi..  pastu aku pown x tau cam mane.. tibe2 disahkan teruk.. 2 hari kalu x silap duk kat hospital.. nak wat pembedahan.. tapi x sempat.. nenek aku sebenar nyer dah nak wat balik..mase sebelum arwah ibu saudara aku tue x meninggal.. tapi pihak hospital tak kasi... (nenek aku tau mase tue ajal arwah dah nak sampai..tabah kan nenek aku)akhir nya meninggal kat hospital jugak.. mase tue aku ade kat hostel.. tinggkatan 3.. aku x sempat pown balik.. sebab esok nyer aku exam pmr.. aku menangis seorang diri.. start pada tue aku belajar menjadi seorang yang tabah.. terima qada dan qadar ALLAH.. semua yang hidup... akan mati.. ALLAH sayang mereka.. sebab tue mereka pergi dulu.. tunggu jew masa kita..

kematian ke 3
anak lelaki.. anak yang pertama.. (ayah aku).. erm sebanar nyer x tau sakit ape... sebab banyak sangat.. mula2 doktor cakap kanser hati.. pastu laen kali tue pergi lg.. doktor cakap x de penyakit plak.. x de penyakit??? erm ayah aku punya r kurus.. mmg macam orang sakit... pastu g lagi yang sekian kali nya.. doktor cakap.. ade gastrik plak.. urmm.. pulak dah... mane satu yang betul nie.. dugaan2.. erm lame gak ayah aku sakit.. kasihan ayah aku.. terpaksa tanggung.. erm mase nie aku ngah tunggu result SPM.. sebelum arwah ayah aku meninggal tue.. bawak kat hospital.. sebab nak masukan air dalam badan.. tiba2 doktor sahkan sakit buah pinggan pulak... terima lar dengan redha.. mase tue.. mak aku ngan nenek aku yang jage kat hospital.. petang esoknyer, ayah aku dibawa balik... sebab nenek aku berkeras nak bawak balik... aku tau sebenar nyer mase tue ajal ayah aku nak sampai.. aku mmg x tinggal jauh... walau pown x de orang cakap kat aku.. tapi aku tau.. mase tue pown nenek aku ngan atok aku x tinggal pown ayah aku.. mak aku ape tah lagi.. adik2 aku semua ade.. erm adik aku yang perempuan tue.. baru 2 tahun.. mula2 aku duk kat sebelah kepala ayah aku... aku tengok time sakaratul maut datang menjemput.. sebelum tue aku bertukar tempat ngan mak aku.. mak aku cakap.. sebelum ayah aku pergi.. mak aku bisikan kat ayah aku.. kalau ayah aku nak pergi... pergi lar dengan aman.. mak aku redha.. jangan fikir pasal anak2.. INSYAALLAH mak aku boleh jaga.. kak long pown ade boleh jaga adik2 itu yang mak aku cakap.. lepas pada tue.. ayah aku hembuskan nafas yang terakhir.. aku x menangis meraung2.. sebab aku fikir.. kalau aku menangis meraung.. cam mane ngan adik2 aku... kalau aku x tabah.. x terima kenyataan.. adik2 aku nanti cam mane.. walau pown sebenar nyer hati aku menangis tak henti.. tapi sebenar nyer aku redha... aku jadikan diri aku tabah... sebenarnyer mase kat hospital.. ayah aku dah cakap kat nenek aku.. risau nak tinggalkan adik aku yang kecik... erm nenek aku cakap.. x pe nenek aku ade.. atok aku ade.. mak aku pown ade.. INSYAALLAH boleh jaga syafiqah.. erm tabah kan nenek aku.. walau pown ayah aku cakap macam tue.. tapi nenek aku tetap tenang.. aku bangga ade nenek seperti itu.. 

erm walau pown nenek aku seorang yang tabah.. aku tau
aku tak setabah nenek aku.. terlalu  sakit apabila melihat ayah aku di sakiti.. walau pown aku redha atas pemergian nya..  sesungguh nya aku biarkan ALLAH sahaja membalas atas perbuatan mereka yang menyakiti ayahku.. sesungguhnya aku ingin menjadi seorang yang penyabar walau pown aku x dapat menjadi seorang yang cukup tabah... sesungguhnya.. 
-aku akan bersabar dan terus bersabar.. selagi aku mampu bersabar-
nie gambar nenek aku.. aku sayang nenek aku..

p/s:  terima kasih pada yang sudi luangkan mase untuk membaca..aku sekadar berkongsi ketabahan nenek aku.. supaya korang akan menjadi lebih tabah..apabila menhadapi situasi nie..
0 Komentar untuk "nenek ku seorang yang tabah.."

 
Copyright © 2014 aien hermionie - All Rights Reserved
Template By Catatan Info